Sukces branży e-commerce

Dynamika rozwoju handlu internetowego nie powinna zaskakiwać. Żyjemy szybciej i intensywniej. Oszczędność czasu staje się dla nas wartością sama w sobie, a zakupy online stają się jej synonimem. Wygoda, elastyczność, dogodne formy płatności bezgotówkowej, możliwość zakupów nie tylko przez stronę internetową, ale również przez smartfon, aplikacje i media społecznościowe, całodobowa dostępność zakupów w dogodnym dla nas czasie oraz cieszące się popularnością bezpłatne zwroty nabytego towaru – te wszystkie zalety coraz bardziej cenią sobie użytkownicy internetu, dzięki czemu częściej i chętnej wybierają zakupy online. Jeśli dodamy do tego obecną sytuację koronawirusową i funkcjonujący w naszym kraju już od prawie 2 lat zakaz handlu w niedziele, sukces branży e-commecrce staje się jednoznaczny.

Dynamiczny rozwój e-commerce stawia przed branżą nowe wyzwania. Nowa rzeczywistość zwiększa popyt uczestników rynku e-commerce na „szytą na miarę” przestrzeń magazynową. E-commerce jest bowiem branżą o dużej specyfice i hale stalowe dedykowane dla jej potrzeb znacznie odbiegają od budynków magazynowych dedykowanych innym działalnościom.

 

regały magazynowe w hali - hala e-commerce wybudowana przez CoBouw Polska

 

hala handlowa - realizacja dla hurtowni internetowej, CoBouw Polska

ekspedycja towarów - ekspedycja towarów z hali, systemy załadunkowo-rozładunkowe, realziacja CoBouw Polska

 

Stalowa hala magazynowa wsparciem e-handlu

Wynajem magazynu przez sklep internetowy jawi się jako opcja korzystna dla branż sezonowo zwiększających sprzedaż, jednak w pozostałych przypadkach przeważają zalety posiadania własnej przestrzeni magazynowej, wybudowanej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb. O ile najemca zmuszony jest w pewnym zakresie dostosować swój biznes do wynajmowanej przestrzeni i np. ograniczeń wynikających z dostępnych miejsc paletowych, lub też z lokalizacji obiektu, e-sklep będący właścicielem stalowej hali magazynowej lub logistycznej z pewnością odczuje, iż dobrze zaprojektowany obiekt przekłada się na zmniejszenie kosztów magazynowania przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności, a co za tym idzie obrotów firmy.

Dlaczego dobrze zaprojektowana hala stalowa jest idealną odpowiedzią na potrzeby branży e-commerce? Jedynie konstrukcja stalowa daje możliwość zaprojektowania dużych rozpiętości przy małej ilości słupów. Dla branży e-commerce oznacza to możliwość elastycznego doboru rodzaju regałów oraz takiej ich konfiguracji, która będzie dostosowana do rodzaju magazynowanych dóbr oraz wykorzystywanych w hali środków transportu.

Co równie istotne, z racji, iż handel online prężnie się rozwija i prognozy dla branży są więcej niż optymistyczne, warto wziąć pod uwagę rozwój e-sklepu w przyszłości, czyli ewentualną konieczność zwiększenia powierzchni magazynowej. Hala e-commerce w konstrukcji stalowej daje możliwość łatwej rozbudowy i dalszego dostosowania do zmieniających się potrzeb.

Hala stalowa dla e-commerce – optymalizacja na etapie projektu

Teren pod budowę hali stalowej dla e-handlu najlepiej wybrać kierując się bliskością autostrad i dróg ekspresowych jako jedną z głównych wytycznych. Łatwa dostępność istotnych szlaków komunikacyjnych pozwoli zoptymalizować procesy logistyczne, a płynne dostawy i odprawy dystrybuowanych towarów to klucz do efektywnej ekonomicznie wydajności e-sklepu.

Projekt układu drogowego hali e-commerce musi uwzględniać place manewrowe dostosowane do wielkogabarytowego transportu ciężkiego, jak również szerokie wjazdy i odpowiednią ilość bram. Kluczowa dla przepustowości magazynu e-commerce jest ilość doków załadunkowo-rozładunkowych – im więcej stanowisk przeładunkowych, tym więcej aut z towarem jest w stanie opuścić magazyn.

Na etapie projektu hali stalowej dla branży e-commerce istotna jest również właściwa organizacja dróg transportowych wewnątrz obiektu. Transport wewnątrzmagazynowy powinien zapewnić przewóz ładunków przy jak najmniejszej eksploatacji środków transportu, czyli między innymi powinien odbywać się po możliwe najkrótszych drogach. Wiąże się z tym wpływające na wydajność magazynu optymalne zaplanowanie miejsc na towary piętrowane i paletowe. Istotny jest również odpowiedni dobór wózków widłowych, dostosowany zarówno do warunków jakie będą określać przyszły obiekt, jak i do rodzaju składowanych towarów.

W zależności od typu oferowanych towarów hala magazynowa dla branży e-commerce powinna spełniać warunki odpowiedniego przechowywania produktów, takie jak bezpieczeństwo, odpowiednia temperatura i wilgotność powietrza. Inne będą wymogi dla produktów spożywczych czy też suplementów diety, a inne dla produktów modowych lub elektroniki.

 

hala dla hurtowni online - siedziba sklepu internetowego, projekt i budowa CoBouw Polska

doki rozładunkowo-załadunkowe - hala stalowa, sprzedaż wysyłkowa, realizacja CoBouw Polska

hala hurtowni internetowej - hala dla hurtowni internetowej wybudowana przez CoBouw Polska

część wystawiennicza w hali hurtowni - hala w konstrukcji stalowej dla branży e-commerce, CoBouw Polska

Automatyzacja operacji magazynowych w halach e-commerce

Odpowiedzią na rosnący popyt na usługi e-handlu jest potrzeba coraz większej wydajności magazynów, w których e-sklepy składują sprzedawane towary. Taki stan rzeczy oznacza coraz większą automatyzację procesów logistycznych w halach e-commerce. Automatyzacja jest wynikową efektywnego zarządzania czasem. Obecnie istotny dla popularności i zarazem sukcesu sklepu internetowego jest upływ czasu w jakim towar dociera do klienta od momentu złożenia zamówienia w e-sklepie. Eksperci firmy doradczej PwC w niedawno opublikowanym raporcie wykazali, że aż 36% ankietowanych spodziewa się dostawy zamówienia już na następny dzień, a 40% respondentów deklaruje gotowość poniesienia większych kosztów za możliwość dostawy towaru jeszcze w dniu zamówienia.

Automatyka zacznie skraca czas kompletacji, choć kosztowe coraz bardziej popularne w magazynach logistycznych stają się innowacyjne rozwiązania takie jak pick-by-light, gdzie każdy towar ma swoje miejsce na regale opatrzone wyświetlaczem, czy pick-by-voice pozwalające na szybkie pobranie towaru z regału potwierdzone jedynie komendą głosową. Inteligentne zrobotyzowane przenośniki transportujące towary do stref pakowania, automatyczne sortery i bezobsługowe regały to kolejne udogodnienia optymalizujące wydajność magazynów branży e-commerce. Automatyzacja magazynów e-commerce wiąże się ponadto z kwestią kosztów pracy i dostępnością zasobów ludzkich.

Cechy idealnego magazynu e-commerce

Biorąc pod uwagę procesy logistyczne odbywające się w hali e-commerce idealny magazyn powinien posiadać:

– optymalnie zaprojektowaną strefę przyjęć i wydawania towaru. Zastosowanie odpowiednich dla danego towaru rozwiązań jest tutaj kluczowe. Strefa przyjęć i wydań jest sercem magazynu e-commerce,

– strefę sortowania, gdzie towar jest segregowany zgodnie z wewnętrzną organizacją magazynu,

– zróżnicowane i wydajne sposoby składowania i kompletacji magazynowanych towarów, jak m.in. regały paletowe i półkowe, pomosty magazynowe, składowanie strefowe, lokalizacje mono i multi SKU stojaki na odzież, przenośniki, stoły kompletacyjne. Dobór systemu powinien uwzględniać sprawne przemieszczanie towaru lub zmianę jego lokalizacji w hali. Ma to znaczenie choćby w przypadku e-biznesu, który cechuje sezonowość, bądź przy wdrażaniu akcji promocyjnych.

– strefę półkową dla ulotek, dodatków i próbek dodawanych do wysyłanego towaru w strefie pakowania,

– strefę składowania materiałów opakowaniowych: różnogabarytowych kartonów, foliopaków, wypełnień, folii i taśm

– powierzchnię buforową dla zamówień już skompletowanych i czekających na przekazanie firmie wysyłkowej,

– strefę zwrotów odesłanych towarów.

Dalszy rozwój branży e-commerce jest nieuniknionym znakiem naszych czasów. Prognozy dla Polski na najbliższe lata przedstawiają diametralny wzrost wartości rodzimego e-handlu. Aby zrozumieć dynamikę handlu wirtualnego wystarczy świadomość, iż codziennie powstają sklepy internetowe, które potrzebują przestrzeni magazynowej. Odpowiedzią na rosnące potrzeby e-sklepów są dostosowane do potrzeb i „szyte na miarę” hale stalowe, które usprawniają procesy logistyczne typowe dla branży e-commerce i tym samym mają decydujący udział w sukcesie  danego e-biznesu.

 

*SKU, stock keeping unit – identyfikator służący do zarządzania danym towarem. SKU używana jest do uporządkowania, zlokalizowania i zarządzania produktem.

praca wózka widłowego w hali - hale stalowe dla e-commerce, inwestycja zrealizowana przez CoBouw Polska

rozmieszczenie towarów w hali - hala stlowa zrealizowana przez CoBouw Polska